Grupa DrIT

Czym jest Krajowy System e-Faktur?


KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur to rządowy system teleinformatyczny będący repozytorium faktur sprzedaży wystawianych przez podatników VAT. Faktury są w nim przechowywyane w jednolitej, ustrukturyzowanej postaci (jako pliki XML). Wystawca faktur wysyła ją do systemy, a następnie odbiorca może ją z niego pobrać. Administracja skarbowa ma kompleksowy wygląd do tego rejestru.

Podstawa prawna: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 29.10.2021r.

Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2022/1003 z dnia 17 czerwca 2022 r. upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 168, 27.6.2022, s. 81-83).

 

 

Od kiedy obowiązuje?
Krajowy System e-Faktur obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku. Jest to pierwszy etap wdrożenia. Od tej daty korzystanie z niego jest dobrowolne, za co podatnicy mogą zyskać wiele korzyści jak np. zwolnienie z obowiązku przechowywania faktur i ich archiwizacji, skrócenie czasu oczekiwania na zwrot podatku.

Warto jednak zastanowić się nad dobrowolnym przystąpieniem do KSeF w latach 2022-2023, ponieważ od 1 stycznia 2024 roku system ten stanie się obowiązkiem dla wszystkich. 

 

Jak rozwiązuje problemy, przed którymi staje obecny przedsiębiorca?
Krajowy System e-Faktur to narzędzie do wymiany faktur między przedsiębiorcami.  Pomaga zbierać i archiwizować faktury, przechowuje je przez okres 10 lat, dlatego nie ma już konieczności przechowywania ich w inny sposób. Po upływie tego okresu archiwizacja faktur leży po stronie podatnika, który zobowiązany jest to robić do czasu przedawnienia. 

System ten służy jako narzędzie analizy i kontroli przez administrację skarbową.

Poza korzyściami, które KSeF daje przedsiębiorcom, stawia również wyzwania. Dlatego warto pomyśleć o wdrożeniu szybciej niż stanie się to obowiązkowe. Odpowiednio zaplanowane procedur i wdrożenia pomoże uniknąć problemów, kiedy nie będzie już czasu by się do tego przygotować. 

 

Jak na te potrzeby odpowiada enova365?
enova365 współpracuje  z Krajowym System e-Faktur. Od lat system enova365 z umożliwia elektroniczną wymianę danych, na czym właśnie opiera się elektroniczny obieg faktur.

Przy fakturze znajduje się zakładka, która służy do przesłania jej do KSeF. Format, który zaproponowało Ministerstwo Finansów jest również obsługiwany przez enova365.

Przed wysłaniem faktury do systemu można sprawdzić jej poprawność.


Jako Autoryzowany Partner enova365 pomagamy przejść przedsiębiorcom przez procesy związane z wdrożeniem KSeF w ich instytucjach.
Analizujemy procesy finansowo – księgowe i sprawdzamy, jakie mogą powstać zagrożenia oraz problemy po dołączeniu. W razie konieczności pomagamy przebudować wszystkie procesy tak, by integracja z KSeF przebiegła pomyślnie.

Dostosujemy rozwiązania informatyczne, wdrażamy nowe procesy, oraz szkolimy pracowników z obsługi nowych schematów.

 

Masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami i poznaj możliwości enova365 w zakresie elektronicznego obiegu faktur. 

Skontaktuj się z naszym ekspertem

Szukasz oprogramowania dla swojej firmy? Doradzimy przy wyborze najlepszego rozwiązania dla Ciebie i Twojej firmy.

Zadzwoń aby usyskać więcej informacji: 22 862 84 93