Moduł enova365 Księga Handlowa, przeznaczony jest do prowadzenia pełnej księgowości. System przeznaczony jest do ewidencjonowania dokumentów, księgowania oraz sporządzania deklaracji podatkowych i bieżących sprawozdań. Program został przygotowany w oparciu o plan kont. Pozwala na budowę planu kont z nieograniczoną liczbą poziomów syntetyki. Dodatkowo system ERP enova365 umożliwia budowę kont słownikowych, które powstają w chwili księgowania.
Użytkownik może ręcznie wprowadzać dekrety, ale może skorzystać z rozbudowanego systemu schematów księgowych. Zdefiniowanie schematów księgowych ogranicza ilości pracy manualnej wkładanej w standardowe księgowania. Wartości gromadzone na kontach mogą być analizowane przy użyciu rozmaitych kryteriów. Program księgowy pozwala na rozszerzanie zakresu analizowanych informacji od kont syntetycznych, poprzez analityczne do poszczególnych dokumentów, dekretów aż do pojedynczych zapisów na konta. Program obsługuje wiele walut. Pozwala na automatyczne ich przeliczanie przy użyciu wielu kursów wymiany. W systemie można tworzyć dowolne zestawienia, które uzupełnią dane księgowe generowane w raportach, wymaganych przez ustawę o rachunkowości: bilans, rachunek wyników, zestawienie przepływów pieniężny) oraz raportach, występujących w standardzie programu księgowo-finansowego.
System ERP enova365 pozwala na ewidencję rozrachunków walutowych wraz z tabelą kursów oraz automatycznym naliczaniem i ewidencjonowaniem różnic kursowych. Na podstawie dokumentów wprowadzonych do systemu, generowane są deklaracje podatkowe (dochodowe, VAT), które mogą być wysyłane bezpośrednio do Urzędu Skarbowego.
W systemie dostępne są dokumenty związane z rozrachunkami z kontrahentami, takie jak: noty odsetkowe, wezwanie do zapłaty, potwierdzenie salda.
enova365 ma bardzo elastyczny i rozbudowany system filtrów, które ułatwiają wyszukiwanie potrzebnych informacji, przygotowanie własnych zestawień oraz zapisywanie ich w dowolnej formie - atutem systemu jest kopiowanie danych do arkusza Excel oraz z arkusza Excel bezpośrednio do enova365.
Program finansowo-księgowy enova365 ma w standardzie takie rozwiązania jak: generowanie i wysyłka plików JPK oraz Split Payment.
Mniejszym firmom, które prowadzą księgowość uproszczoną (księga przychodów i rozchodów) proponujemy mniej rozbudowane rozwiązanie - enova365 Księga Podatkowa.
To miejsce, w którym rozpoczyna się proces księgowy. W ewidencji dokumentów gromadzą się dokumenty wprowadzane przez użytkowników w programie finansowo-księgowym lub tworzone w innych modułach enova365, przeznaczone są do zaksięgowania. W tej części systemu można znaleźć takie dokumenty, jak: faktury sprzedaży, zakupu i zaliczkowe; raporty kasowe, delegacje, wyciągi bankowe, dokumenty magazynowe, noty obciążeniowe, dokumenty wewnętrzne oraz polecenia księgowania.
Program finansowo-księgowy automatycznie numeruje dokumenty w kolejności ich poszczególnych typów. W zależności od typu dokumentu, mogą mieć one własną unikalną i niepowtarzalną numerację.
System ewidencjonuje dokumenty nadając im poszczególne statusy:
Program księgowy enova365 jest na tyle elastycznym systemem, że cały proces ewidencjonowania dokumentów możne zostać zautomatyzowany poprzez: matryce dokumentów, kopiowanie dokumentów, wykorzystanie funkcjonalności modułu enova365 Workflow lub OCR.
W systemie enova365 dostępne są deklaracje: VAT-7, VAT-UE, VAT-27, CIT-8, PIT-5, IFT-2, CIT-10Z. Deklaracje VAT przeliczane są na podstawie rejestrów VAT. Z kolei CIT-8 oraz PIT-5 wyliczane są na podstawie zestawień księgowych, a IFT-2 oraz CIT-10Z są aktywnymi formularzami z możliwością ręcznego wpisywania danych. Deklaracje można wysyłać bezpośrednio z sytemu enova365 do bramki Ministerstwa Finansów.
Pliki JPK dostępne są również w standardzie systemu. Naliczanie JPK_VAT odbywa się po zweryfikowaniu rejestrów VAT, a wysyłka odbywa się automatycznie.
Mechanizm RMK (Rozliczenie Międzyokresowe Kosztów) służy do usprawnienia ewidencjonowania i rozliczania wydatków, które mają być kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów nie jednorazowo w momencie ich poniesienia, lecz w częściach w kolejnych okresach rozliczeniowych. Okresowe, częściowe rozliczanie kosztu odbywać się będzie na podobnej zasadzie, jak generowanie odpisów amortyzacyjnych w przypadku środków trwałych. W trakcie rozliczania możliwe jest zwiększanie wartości kosztu i zmiany wartości okresowych odpisów rozliczeniowych. Księgowanie w ramach RMK odbywa się automatycznie przy wykorzystaniu schematu księgowań na podstawie miesięcznych naliczeń, odrębnie w każdym miesiącu w części kosztu przypadającego na dany miesiąc.
enova365 automatyzuje proces księgowania dokumentów, wykorzystując do tego matryce. Matryce to wzorce, które mają ukrytą dodatkową informacje o koncie księgowym. Matrycę uzupełniamy danymi, które są powtarzalne dla danego dokumentu, np. definicje, podmiot, kwota, opis, stawka VAT, rodzaj, sposób zapłaty, ewidencja środków pieniężnych. Dzięki matrycom powtarzalne zakupy można wprowadzać na podstawie wzorców, co pozwala na skrócenie czasu „obróbki” dokumentów pod kątem księgowym. W zakresie wyciągów bankowych, matryce odpowiednio dla wpłat i wypłat mają zaszyfrowane informacje o kontach księgowych, na które dane operacje mają być księgowane. Z kolei faktury sprzedaży, wystawiane w programie księgowym enova365, pojawiają się w księgowości automatycznie po zatwierdzeniu dokumentów w module handlowym, gdzie są następnie księgowane w module księgowym.
Nowy wykaz podatników VAT tzw. „biała księga podatników” to najważniejsza zmiana, która weszła w życie od 1 września 2019 roku.
Wyszukiwarka podatników VAT prowadzona przez Ministerstwo Finansów dostępna jest pod adresem:
https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka/
Wyszukiwarka pozwala na sprawdzenie danych kontrahentów, zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT.
Podatnicy powinni weryfikować białą listę podatników tylko wtedy, gdy płatność za towar lub usługę jest większa niż 15 000 zł. Jeżeli płatność na taką kwotę dokonana zostanie na numer konta niezgodny z tym w profilu podatnika na białej liście – wpłacona kwota nie będzie ich kosztem podatkowym i nie będzie można tego wydatku zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
W enova365 wprowadzono mechanizmy pozwalające na komunikację online z wykazem podatników VAT oraz weryfikację statusu kontrahenta razem z jego rachunkami bankowymi.
Mechanizmy weryfikacji możemy podzielić na dwie grupy:
W programie dodano możliwość sprawdzenia rachunku w bazie VAT MF
Opcja ta jest dostępna na listach przelewów i umożliwia wykonanie sprawdzenia rachunków bankowych dla wybranych przelewów, oraz operacje bankowe pozwalają na sprawdzenie rachunków bankowych dla zaznaczonych operacji.
W programie mamy dwie metody weryfikacji rachunków bankowych:
Serwis API MF i Plik płaski MF
Szukasz oprogramowania dla swojej firmy? Doradzimy przy wyborze najlepszego rozwiązania dla Ciebie i Twojej firmy.